Insight by MINT – Innovoivan yrityksen rakentamisesta

Digitalisaatio etenee vääjäämättä ja me yritämme sopeutua uusiin yllättäviin kilpailijoihin, kansainväliseen verkkokauppaan, ärhäkkään sähköiseen markkinointiin, laskeviin hintoihin ja jakamistalouteen. Digimaailmassa tilaa tuntuu olevan vain positiivisille häiriköille – tuotteita, palveluja ja toimintamallejaan ennakkoluulottomasti kehittäville yrityksille. Innovaatioille ja uusille ideoille on kysyntää. Syntyvät innovaatiot on hyödynnettävä nopeasti ja tehokkaasti, jos aiomme osaltamme olla häirikkö ja pakottaa kilpailijamme sopeutumaan tai elleivät pysty – poistumaan markkinoilta.

Innovoiva yritys rakentuu innovointiympäristön – organisatoristen ja teknisten valmiuksien varaan. Innovointiympäristö rakennetaan osaksi yrityksen toimintamallia ja –kulttuuria. Muutos koskee kaikkea ja kaikkia. Eri kehitysvaiheessa olevat liiketoiminnot tarvitsevat erilaisia innovaatioita: kypsässä vaiheessa olevat tyypillisesti prosessi-innovaatioita, kasvuvaiheessa olevat tuote- ja palvelukonsepti-innovaatioita ja uudet, syntymässä olevat liiketoiminnot edellisten lisäksi mm liiketoimintamalleja koskevia innovaatioita. Henkilötasolta tarkasteltaessa on hyvä huomata, että liiketoiminnot kehittyessään kulkevat kohti kypsää vaihetta, mutta henkilöt eivät välttämättä siirry mukana. Vahvat kehittäjät eivät todennäköisesti viihdy kypsässä liiketoiminnassa. Tarvitaan siis innovaatioita myös liiketoimintojen siirtämisessä organisaatiolta toiselle.

Innovaatioympäristön rakentamisella tavoitellaan valmiuksia tuottaa aiempaa vahvempaa taloudellista arvoa. Tavoite on selkeä. Tavoitteen saavuttamiseksi innovointia ja innovointiympäristöä on johdettava samalla selkeydellä. Innovointi on luonteeltaan osallistavaa, jatkuvaa ja globaalia sekä maantieteellisesti että yrityksen kokonaisuuden kannalta. Johtaminen on näiden lisäksi kannustavaa ja innostavaa.

Alla olevan kuvan mukaisesti valmiuksia rakennetaan alueittain ja vaiheittain. Kuvan keskellä on joukko asioita, joihin haetaan vastauksia sekä yrityksen sisältä että ulkopuolelta ja jotka useasti toimivat innovaatioiden ajureina.

Jukka Peltola Mint Consulting

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *